16.4 C
Trikala
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Η RPM στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων

Η Rapid Prompting Method RPM ( Ταχεία Μέθοδος Προτροπής) , είναι μια καινούρια εκπαιδευτική προσέγγιση, που προτείνει μια διαφορετική αντιμετώπιση του αυτισμού. Κατά το σχολικό έτος 2015-16 εφαρμόζεται πειραματικά στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων, με ενθαρρυντικά αποτελέσματα για μερικούς μαθητές/τριες.
Επινοήθηκε από την Soma Mukhopadhyay, η οποία είναι μητέρα παιδιού με αυτισμό, ινδικής καταγωγής. Η ίδια, χημικός στο επάγγελμα, αφιέρωσε τη ζωή της στην προσπάθεια να κατανοήσει τον αυτισμό, έτσι ώστε να βοηθήσει το γιο της τον Τίτο να αναπτύξει το νοητικό δυναμικό του, το οποίο δεν μπορούσε να εκφράσει καθώς δεν είχε αναπτύξει λόγο και αντιμετώπιζε και τις ιδιαίτερες δυσκολίες του αυτισμού.
Αυτή τη στιγμή διευθύνει μαζί με το γιο της ( ο οποίος είναι πλέον συγγραφέας) το εκπαιδευτικό κέντρο «HALO” στο Colorado των ΗΠΑ και εκπαιδεύει η ίδια και η ομάδα της άτομα με αυτισμό καθώς και εκπαιδευτές σε όλο τον κόσμο.
Η RPM χρησιμοποιείται για να διδάξει ακαδημαϊκούς στόχους με σκοπό την αύξηση της επικοινωνίας. Δεν επικεντρώνεται στη συμπεριφορά του παιδιού, αλλά στην ακαδημαϊκή γνώση ενεργοποιώντας το αριστερό μέρος (συλλογιστικό) του εγκεφάλου και έτσι πετυχαίνει ο μαθητής να ενθουσιάζεται και να ασχολείται με τη μάθηση.
Νευροεπιστήμονες, όπως ο Δρ Michael Merzenich, Ph.D., καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο και ερευνητής στο WM Keck Κέντρο Ολοκληρωμένης Neuroscience, επιβεβαίωσαν ότι η μέθοδος διδασκαλίας RPM θα ωφελήσει πολλά από τα παιδιά, καθώς και ενήλικες με αυτισμό που αγωνίζονται καθημερινά να μάθουν να λειτουργούν και να επικοινωνούν με τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά περιβάλλοντα.
Σταχυολογώντας κάποιες βασικές ιδέες από το βιβλίο της Soma Mukhopadhyay , Understanding AUTISM through RAPID PROMPTING METHOD, καθώς και από την ιστοσελίδα της αναφέρουμε τα παρακάτω:
Η μάθηση στον αυτισμό
Για τους περισσότερους ανθρώπους όταν ακούνε τις πληροφορίες, κατανοούν και προετοιμάζουν μιαν απάντηση, αξιοποιώντας τους απαραίτητους μυς για να επικοινωνήσουν και η απάντηση αυτή είναι μια υποσυνείδητη, αντανακλαστική διαδικασία. Αλλά για κάποιον με σοβαρό αυτισμό, αυτή η ίδια διαδικασία μπορεί να είναι ένα μπερδεμένο έργο. Γνωρίζουμε από ό, τι ο Τίτο (ο γιος Soma και συγγραφέας) και άλλοι με αυτισμό έχουν ανακοινώσει ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να επεξεργάζονται τις αισθητηριακές πληροφορίες, με τις οποίες είναι πιθανόν εύκολα να υπερφορτωθούν. Έτσι για να επικεντρωθούν στην ακοή και την όραση, να διατυπώσουν μια κατάλληλη απάντηση, και στη συνέχεια να την ολοκληρώσουν κινητικά και να τη σχεδιάσουν , είναι κάτι που απαιτεί τεράστια προσπάθεια και πρωτοβουλία.
Χάρη στους επιστήμονες και τους ανθρώπους με αυτισμό που συμμετείχαν στην έρευνα, αρχίζουμε να κατανοούμε τις λειτουργίες του εγκεφάλου ενός ατόμου με αυτισμό. Πώς λειτουργούν όλοι οι τομείς (ή δεν λειτουργούν) σε συνδυασμό με το πώς άλλα μέρη του εγκεφάλου μπορεί να είναι εκπαιδευμένα , για να παρέχουν την υποστήριξη στα τμήματα που δεν λειτουργούν σωστά.
Η αξία της κατανόησης του περιβάλλοντος
Το άτομο με αυτισμό μπορεί να δει τις αλληλεπιδράσεις των διαφόρων πτυχών του περιβάλλοντος (εξωτερικά καθώς και εσωτερικά), χωρίς να είναι σε θέση να καταλήξει σε μια ολοκληρωμένο συμπέρασμα.
Χωρίς την έκθεση και την εκτίμησή της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, ο κόσμος μπορεί να γίνει ένα μέρος σύγχυσης και φόβου. Το άτομο μπορεί να αυξήσει την εχθρικότητα προς το περιβάλλον και προς τους κανόνες που το διέπουν , εκτός αν κάποιος αρχίζει να το εκπαιδεύει και καταφέρει να του ενσταλάξει τον πλούτο, την κατανόηση, το νόημα και το σκοπό της ζωής.
Όταν δεν βρίσκονται σε κατάσταση διέγερσης ή αυτο-διέγερσης , ορισμένα άτομα με αυτισμό μπορεί να προσπαθήσουν να κερδίσουν την κατανόηση των καταστάσεων, των ίδιων αλλά και του εξωτερικού περιβάλλοντος, μέσα από τους διαλόγους που ακούνε από τους άλλους.
Αλλά η εκπαίδευση και η κατανόηση δεν επιτυγχάνονται ακούγοντας πράγματα, όταν οι πτυχές δεν αναπτύσσονται διεξοδικά και τα θέματα δεν εξηγούνται. Η γνώση τους σε αυτές τις περιπτώσεις παραμένει περιορισμένη, όπως συμβαίνει με το μέλος μιας πρωτόγονης φυλής , το οποίο δε γνωρίζει τίποτα για το πλανητικό σύστημα ή για το σύμπαν και οι γνώσεις του περιορίζονται σε ότι αφορά την επιβίωση στην άγρια φύση.
Βασικά κανάλια μάθησης
Η συγκεκριμένη προσέγγιση και μέθοδος χωρίζει τους μαθητές σε τέσσερις κατηγορίες με βάση τα βασικά κανάλια μάθησης. Δύο κυρίαρχα: οπτικό και ακουστικό και δύο δευτερεύοντα: απτικό και κιναισθητικό. Για την οργάνωση του μαθήματος παρατηρούμε ποιο είναι το κυρίαρχο και ποιο το δευτερεύον κανάλι μάθησης και αξιοποιούμε αυτά τα βασικά χαρακτηριστικά.
Για το μαθητή που ανήκει στην κατηγορία του κιναισθητικού και δεν μπορεί να καθίσει αλλά προτιμά συνεχώς να κινείται κάνουμε τα παρακάτω: Ο μαθητής έχει την ελευθερία να κινείται, καθώς η μέθοδος RPM είναι προσανατολισμένη προς την αναγνώριση των ιδιαίτερων οργανοληπτικών αναγκών και δείχνει στο μαθητή την κατανόηση και τη συμπάθεια για τα διορθωτικά του μέτρα. Αντί ο δάσκαλος να κρίνει τις συμπεριφορές του μαθητή ως ανάρμοστες και να προσπαθεί να τις σβήσει, ακολουθεί το μαθητή καθώς του «δείχνει ή τον ρωτάει».
Ο βασικός στόχος στην RPM είναι η μάθηση. Ένα μάθημα μπορεί να αφομοιωθεί καλύτερα – αν έχει προγραμματιστεί γύρω από τις κινήσεις του μαθητή. Αν εφαρμοστεί σωστά η εξατομίκευση, κάθε μάθημα γίνεται μια επιτυχία. Με τις διαδοχικές συνεδρίες, το πρόσωπο απευαισθητοποιείται από το περιβαλλοντικό στρες και αρχίζει να εργάζεται σε ένα μέρος κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, αντί να βηματίζει γύρω γύρω.
Eνστικτώδης αντίδραση
Κάθε φορά που ένας δάσκαλος-γονέας πιστεύει ότι υπάρχει πιθανότητα ο μαθητής/τρια να χρησιμοποιήσει μια ενστικτώδη αντίδραση και να χρησιμοποιήσει « επιθετικότητα » , μπορεί να ακολουθήσει τους παρακάτω κανόνες :
α) Να μην έχει ποτέ οπτική επαφή με έναν επιθετικό μαθητή.
β) Να φοράει μακρυμάνικο πουκάμισο, έτσι ώστε το δέρμα του να είναι ασφαλές από γρατσουνιές, τσιμπήματα και δαγκώματα.
γ) Να στέκεται πίσω του όταν εργάζεται για να μετακινηθεί εύκολα μακριά, όταν αρχίζει η επιθετικότητα
δ) Να ετοιμάσει ένα παράλληλο μάθημα, όπως η ποίηση, μια ιστορία ή μαθηματικά. Αυτά συνήθως βοηθούν να μειωθεί η επιθετικότητα.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην παρακάτω ιστοσελίδα: http://www.halo-soma.org/
Παρά το γεγονός πως η επιστημονική εξήγηση της μεθόδου είναι περίπλοκη, θα προσπαθήσουμε στο δεύτερο μέρος που θα ακολουθήσει να παρουσιάσουμε στοιχεία από την πρακτική εφαρμογή της μεθόδου.
Επιμέλεια: Γορδίου Αλεξάνδρα

Array

 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ