26.1 C
Trikala
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων που εκτελούνται στα πλαίσια του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας ζητά ο περιφερειάρχης

Την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων που εκτελούνται στα πλαίσια του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας ζητά ο περιφερειάρχης κ. Κώστας Αγοραστός με επιστολή του προς τους εμπλεκόμενους φορείς. Στην επιστολή του επισημαίνει πως τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ έχουν εισέλθει στην τελική φάση υλοποίησης τους και απομένει σχεδόν ένας χρόνος μέχρι τη λήξη της επιλεξιμότητας των δαπανών τους. Σύμφωνα με το εν ισχύ σύστημα και κανόνες διαχείρισης έργων ΕΣΠΑ και τις Εγκυκλίους του αρμοδίου Υπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, καθίσταται σαφές ότι πρέπει να ολοκληρώσουν το φυσικό και οικονομικό αντικείμενό τους πριν το τέλος του 2015 και άμεσα να ξεκινήσει και η λειτουργία τους. Επιπρόσθετα, πρέπει να αποδώσουν τις προβλεπόμενες δαπάνες τους και στο τρέχον έτος (2014). Η επίτευξη των στόχων και χρονοδιαγραμμάτων χρηματοδότησης των έργων από το ΕΣΠΑ, πρέπει να τηρείται χωρίς αποκλίσεις. Σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος δημοσιονομικών διορθώσεων σε αυτά. Η επιστολή αναλυτικά έχει ως εξής:

- Advertisement -

«Υπενθυμίζοντας τα όσα ισχύουν σύμφωνα με τους κανονισμούς και κανόνες του ΕΣΠΑ, αναφέρουμε ότι έργα με προϋπολογισμό μικρότερο των 5 εκατ ευρώ, όπου αποτελούν και την πλειοψηφία των έργων του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας, δε δύναται ούτε να δηλωθούν «Ημιτελή» (ως ίσχυε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο, ήτοι να λάβουν παράταση υλοποίησής τους μετά τη λήξη της περιόδου ΕΣΠΑ), ούτε να επιμεριστούν σε «φάσεις» υλοποίησης μεταξύ περιόδου 2007-2013 και 2014-2020 (έργα phasing). Τα έργα μεγαλύτερου προϋπολογισμού υπό πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις και εφόσον είναι αναγκαίο, όπως θα αιτιολογηθεί και αξιολογηθεί σχετικά, θα μπορούσαν να επιμεριστούν μεταξύ των 2 προγραμματικών περιόδων. Η Υπηρεσία μας σε στενή συνεργασία με τους φορείς σας και λαμβάνοντας υποχρεωτικά υπόψη αφενός τις υποχρεώσεις χρηματοδοτικής κάλυψης του τρέχοντος προγράμματος, αφετέρου τους κανόνες επιλεξιμότητας και χρηματοδοτικής δυνατότητας που ισχύουν στη νέα προγραμματική περίοδο, εξετάζει τις τυχόν εξαιρέσεις που μπορούν και πρέπει να υπάρξουν. Τέλος, δυνατότητα «μεταφοράς» έργου από το τρέχον Πρόγραμμα στη νέα περίοδο, είναι ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία και απευκταία, καθόσον επιφέρει πολλαπλές επιπτώσεις.

Ως εκ τούτου, ισχύει το ανελαστικό έγκαιρης υλοποίησης και αποπληρωμής των έργων έως τέλος 2015. Απαιτήσεις πληρωμής που θα υπολείπονται μετά τη λήξη του 2015, δεν είναι δεδομένο ότι θα καλυφθούν από εθνικούς πόρους, αλλά θα βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των Δικαιούχων και Κυρίων τους. Τέλος, το δυσμενέστερο σενάριο της μη έγκαιρης ολοκλήρωσης και έναρξης λειτουργίας έργου ΕΣΠΑ, οδηγεί σε δημοσιονομική διόρθωση του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε σε βάρος των φορέων του. Συνοψίζοντας, καταλήγουμε ότι προς το συμφέρον των ιδίων των έργων και των στόχων υλοποίησής τους, του εθνικού προϋπολογισμού αλλά και αυτών των δικαιούχων, απαιτείται η πλήρης ενεργοποίηση όλου του υπηρεσιακού και πολιτικού μηχανισμού για εξάλειψη κάθε πιθανότητας αστοχίας, ορθό και έγκαιρο αποτέλεσμα.

Στα πλαίσια αυτά, για την ελαχιστοποίηση των χρόνων στα στάδια υλοποίησης των έργων, αλλά και για την ορθή υλοποίησή τους, απαιτούνται:
– Άμεση υποβολή τευχών δημοπράτησης στη Διαχειριστική Αρχή για προέγκριση, για τις περιπτώσεις έργων που εκκρεμούν έως σήμερα. Σε περίπτωση υπέρβασης του χρόνου που ορίζεται στο Σύμφωνο Όρων των Αποφάσεων Ένταξης, τα έργα επανελέγχονται από τη Διαχειριστική Αρχή ως προς την παραμονή τους στο ΕΣΠΑ ή την απένταξή τους. Τα τεύχη πρέπει να συντάσσονται με κάθε επιμέλεια και με ενσωμάτωση όλων των πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων, ώστε να μην υπάρχει ανάγκη διορθώσεων και καθυστερήσεων. Στα τεύχη δημοπράτησης δημοσίων έργων υποχρεωτικά πρέπει να προβλέπονται τμηματικές προθεσμίες και ρήτρες υπερημερίας. Για τις προμήθειες και υπηρεσίες άνω του προϋπολογισμού που ορίζεται από τη νομοθεσία, ισχύει πλέον η διαγωνιστική διαδικασία μέσω της ηλεκτρονικής βάσης για όλους τους φορείς.
– Με τη λήψη της προέγκρισης δημοπράτησης από τη Διαχειριστική Αρχή, πρέπει να προχωράει η έγκριση στο αρμόδιο όργανο του φορέα αμελλητί, ως επείγουσα διαδικασία. Ακολουθεί της εγκρίσεως η δημοσιοποίηση του διαγωνισμού. Στις περιπτώσεις που η προέγκριση δίνεται «υπό προϋποθέσεις», αυτές τακτοποιούνται από τον φορέα πριν την έγκρισή του και δεν απαιτείται επανέλεγχος από την Υπηρεσία μας. Ο επανέλεγχος τήρησης προϋποθέσεων προέγκρισης πραγματοποιείται στη φάση του προσυμβατικού ελέγχου. Η έγκριση των τευχών και αποδεικτικό δημοσιοποίησής του κοινοποιείται άμεσα στην Υπηρεσία μας.
– Μείωση των χρόνων εξέλιξης Διαγωνισμών έως και την Ανάθεση, εξαιρουμένων βεβαίως των διαστημάτων εμπλοκών με ενστάσεις και προσφυγές, παρότι και αυτά επιδέχονται επιτάχυνση και κυρίως την κατάλληλη νομική υποστήριξη για ορθή αντιμετώπισή τους. Ειδικότερα η συνεδρίαση των αρμοδίων Επιτροπών και οργάνων, η σύνταξη και κοινοποίηση πρακτικών κλπ. πρέπει να είναι πρώτης προτεραιότητας και άμεσης ενέργειας. Για όποιο τυχόν ειδικό πρόβλημα προκύπτει, παρακαλούμε για έγγραφη ενημέρωσή μας.
– Άμεση υποβολή για Προσυμβατικό έλεγχο στην Υπηρεσία μας με την έγκριση της Απόφασης κατακύρωσης, με το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Αναμονή της προέγκριση συμβασιοποίησης της Διαχειριστικής Αρχής πριν άλλης ενέργειάς σας. Ειδικότερα δεν κοινοποιείται εκ μέρους σας η εγκριτική του αποτελέσματος του Διαγωνισμού στον αναδειχθέντα ανάδοχο εάν προηγούμενα δεν εξασφαλιστεί η συμφωνία της Διαχειριστικής Αρχής. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται πλέον η επιβεβαίωση απρόσκοπτης χρηματοδότησης του έργου. Πρόσθετα, σε ορισμένες περιπτώσεις έργων από την Απόφαση Ένταξης (Σύμφωνο Όρων) προκύπτουν προϋποθέσεις που πρέπει να έχουν τακτοποιηθεί για να δύναται το έργο να συνάψει σύμβαση (ή και δημοπρατηθεί). Για τις ενέργειες αυτές ο Φορέας πρέπει να ενεργεί τάχιστα, ώστε να μην αποτελέσουν αιτία καθυστέρησης εξέλιξης έργου.
– Σύναψη σύμβασης το συντομότερο δυνατόν, με μείωση -εφόσον υπάρχει δυνατότητα και σε συνεργασία με τον αναδειχθέντα ανάδοχο- των ελάχιστων προθεσμιών που θέτει ο νόμος. Κοινοποίηση σύμβασης και Τ.Δ.Υ. στη Διαχειριστική Αρχή.
– Τάχιστη εγκατάσταση εργολάβου και έναρξη εργασιών έργων. Η σύνταξη – έγκριση του χρονοδιαγράμματος πρέπει να γίνεται στον ελάχιστα δυνατό χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης. Εφόσον προβλέπονται τμηματικές προθεσμίες, πρέπει να αποτυπώνονται. Οι εργασίες που κατανέμονται μετά την 31η-12-2015 λόγω πιθανής διάρκειας σύμβασης που υπερβαίνει την ημερομηνία αυτή, πρέπει να περιορίζονται στις ελάχιστες.
– Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης των έργων, πρέπει να ελέγχεται καθημερινά. Κάθε απόκλιση, έστω και για λόγους αποδεκτούς (π.χ. κακές καιρικές συνθήκες) πρέπει να αντιμετωπίζεται με επιτάχυνση στο επόμενο χρονικό διάστημα εκτέλεσης ώστε να μην προκύψει παράταση στο έργο. Οι Υπηρεσίες οφείλουν να προβαίνουν καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης των έργων στις απαιτούμενες κατά Νόμο ενέργειες για την αποτροπή φαινομένων μη αιτιολογημένων καθυστερήσεων και δια έγγραφης αλληλογραφίας με τους Αναδόχους. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης ή άλλα ειδικά προβλήματα που τυχόν προκύψουν, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα και σε συνεργασία με την Υπηρεσία μας. Τέλος, εφόσον εργολαβία οδηγηθεί αναγκαστικά σε «έκπτωση», η ολοκλήρωση του έργου θα γίνει μέσω νέας εργολαβίας και μετά την τακτοποίηση των διαχειριστικών θεμάτων.
– Τα θέματα ποιότητας εκτέλεσης εργασιών πρέπει επίσης να ελέγχονται, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των έργων και την ισχύουσα νομοθεσία. Υπενθυμίζουμε ότι έργα που ελέγχονται από τον ΕΣΠΕΛ (εν δυνάμει όλα τα έργα του ΕΣΠΑ) και κατατάσσονται σε κατηγορία ii, έχουν αναστολή χρηματοδότησης έως και την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους και επανακατάταξή τους σε αποδεκτή κατηγορία. Θέματα που καταγράφονται ως συστάσεις από τον ΕΣΠΕΛ, ανεξαρτήτως κατηγορίας κατάταξης έργου, πρέπει να τακτοποιούνται πριν την περαίωση του έργου.
– Ευρήματα ελέγχων ΕΔΕΛ ή και Διαχειριστικής Αρχής : οι απαντήσεις στις συστάσεις που τίθενται δια των εκθέσεων ελέγχου έχουν προθεσμία τακτοποίησης. Προκειμένου να μην παραμένουν ανοικτές συστάσεις, οφείλεται άμεση τακτοποίηση και απάντηση αρμοδίως. Η διαδικασία επιτοπίων ελέγχων προβλέπει διαδικασία έκφρασης αντιρρήσεων σε τακτές προθεσμίες. Για κάθε ειδικότερο ζήτημα, η Μονάδα Ελέγχου της Υπηρεσίας μας μπορεί να παράσχει κάθε επιπρόσθετη πληροφόρηση.
– Έγκαιρη υποβολή και προώθηση Λογαριασμών έργων και Πληρωμή τους. Τα αιτήματα χρηματοδότησης των έργων πρέπει να υποβάλλονται έγκαιρα στους «φορείς χρηματοδότησης» των έργων και στην Υπηρεσία μας, ώστε να εξασφαλίζονται τα απαιτούμενα ποσά προς πληρωμή. Αντίθετα, αιτήσεις χρηματοδότησης υπερβάλλουσες των εκάστοτε αναγκών χρηματοδότησης έργων, οδηγούν αναίτια σε λιμνάζοντα ποσά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των έργων, στερώντας τα από άλλα έργα. Σε ότι αφορά στις ετήσιες πιστώσεις των έργων στο Π.Δ.Ε. και εφόσον απαιτείται αύξηση σε έργο, πρέπει αντίστοιχα να ενημερώσετε έγκαιρα τους αρμόδιους φορείς, ώστε να υπάρξει σχετική τακτοποίηση. Η ορθή δημοσιονομική διαχείριση των πιστώσεων του Π.Δ.Ε. είναι υποχρέωση όλων των εμπλεκομένων φορέων. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία δεν επιτρέπεται στους λογαριασμούς των έργων η συμπερίληψη εργασιών με προσωρινές επιμετρήσεις πέραν του 20% του λογαριασμού. Σε ότι αφορά στην ενεργοποίηση των ηλεκτρονικών πληρωμών έργων Π.Δ.Ε. σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παρακαλούμε για την ετοιμότητά σας ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις πληρωμής, ειδικά στην τρέχουσα περίοδο και εν όψει ολοκλήρωσης δαπανών έτους 2014. Οι προβλέψεις δαπανών στα έργα όπως έχουν δηλωθεί από τους Φορείς σας για το έτος 2014, πρέπει να επιτευχθούν με δαπάνες, προκειμένου να επιτευχθεί η τεθείσα απορρόφηση του Προγράμματος που συμβάλει στον εθνικό στόχο απορρόφησης ΕΣΠΑ έτους 2014.
– Έγκαιρη, τεκμηριωμένη και σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία, υποβολή αιτημάτων για Προεγκρίσεις Α.Π.Ε. , τροποποιήσεων κ.α. Οι Α.Π.Ε. των έργων πρέπει να υποβάλλονται στην Υπηρεσία μας για προέγκριση με πλήρη αιτιολόγηση και όλα τα απαραίτητα υποστηρικτικά στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να τροποποιείται το βασικό σχέδιο του έργου, ούτε να απομειώνεται το φυσικό αντικείμενό του, κατάσταση που οδηγεί σε διόρθωση ποσών. Η σύνταξή τους πρέπει να είναι έγκαιρη προκειμένου να μην εκκρεμούν εκτελεσμένες εργασίες χωρίς δυνατότητα πληρωμής. Υπενθυμίζουμε τη δυνατότητα που δίνει η νομοθεσία για έγκριση «επειγουσών» εργασιών, προκειμένου να υπάρξει άμεση αντιμετώπιση πληρωμών όταν απαιτείται. Η διαδικασία αυτή απαιτεί την προέγκριση της Διαχειριστικής Αρχής. Σε ότι αφορά στις «τροποποιήσεις» της αρχικής μελέτης του έργου με την οποία δημοπρατήθηκε, σας γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνεται με τήρηση της διαδικασίας που προβλέπει ο νόμος 3669/08, μετά τη χορήγηση σχετικής προέγκρισης. Στην περίπτωση αυτή είναι πιθανόν να πρέπει να τροποποιηθούν και σχετικές αδειοδοτήσεις του έργου (π.χ. άδεια δόμησης κ.α.). Αντίστοιχη διαδικασία υποβολής πλήρους αιτήματος και προέγκρισης από την Διαχειριστική Αρχή, ακολουθείται και στις περιπτώσεις που απαιτείται χορήγηση παράτασης προθεσμίας εκτέλεσης σε έργο.

Τα εγκεκριμένα Τεχνικά Δελτίων Έργων, Υποέργων καθώς και η Απόφαση Ένταξης, πρέπει να παρακολουθούνται ως προς την ισχύ των στοιχείων τους και να γίνεται επικαιροποίησή τους κάθε φορά που χρειάζεται. Σας ενημερώνουμε ότι στο επόμενο διάστημα του έτους, η Υπηρεσία μας θα προβεί σε τροποποίηση Αποφάσεων Ένταξης προκειμένου να επικαιροποιηθούν ως προς τα στοιχεία τους, αλλά και στο πλαίσιο έναρξης «Ολοκλήρωσης» των έργων που έχουν περατωθεί. Στο πλαίσιο αυτό, επανεξετάζεται η δυνατότητα παραμονής στο Πρόγραμμα των έργων που δεν απέκτησαν ακόμα Σύμβαση, παρότι παρήλθε το προβλεπόμενο διάστημα σύμφωνα με το ΣΔΕ και την Απόφαση Ένταξής τους. Ειδικότερα για τα έργα, κυρίως προμηθειών, που εμπλέκονται με διαδικασίες προσφυγών ή και δικαστικές διαδικασίες, πρέπει να υποβληθεί από τους Φορείς τους αναλυτική τεκμηρίωση για τους λόγους καθυστέρησης, το έγκαιρο των ενεργειών των φορέων τους και τη δυνατότητα ολοκλήρωσης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου τους έως το τέλος 2015. Οι μελέτες ΓΠΣ και ΣΧΟΑΑΠ θεωρούνται ολοκληρωμένες με την έκδοση του ΦΕΚ έγκρισής τους, που δεν μπορεί να είναι μεταγενέστερο του 1ου εξαμήνου 2016, έχοντας ολοκληρώσει την εκπόνηση και αποπληρωμή τους έως το τέλος 2015.
Τέλος, υπενθυμίζουμε τις λοιπές υποχρεώσεις των Φορέων που απορρέουν από το Σύστημα Διαχείρισης Έργων ΕΣΠΑ και αφορούν στην έγκαιρη και ορθή υποβολή των Μηνιαίων Δελτίων Δήλωσης Δαπανών με όλα τα υποστηρικτικά τους έγγραφα, καθώς και των Εξαμηνιαίων Δελτίων Παρακολούθησης (με συμπλήρωση όλων των πεδίων τους – και απολογισμού εργασιών και πρόβλεψης εργασιών επόμενου διαστήματος). Η έγκριση αυτών στο Ο.Π.Σ. από την Υπηρεσία μας, μετά από έλεγχο σύμφωνα με το ΣΔΕ, αποτελεί ανελαστική υποχρέωση, καθόσον μέσω του Ο.Π.Σ. και μόνο παρακολουθείται η πορεία κάθε έργου, αλλά και πραγματοποιούνται τα «Αιτήματα Πληρωμής» της χώρας μας για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ προς την Ε.Ε.
Στην τρέχουσα περίοδο ολοκλήρωσης του ΕΣΠΑ και παράλληλης οριστικοποίησης προγραμμάτων περιόδου 2014-2020 για την έγκρισή τους από Ε.Ε. και άμεση έναρξη εφαρμογής τους, απαιτείται πλήρης ενεργοποίηση και συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, για το καλύτερο αποτέλεσμα στη Θεσσαλία.

Παρακαλούμε για πλήρη επιτάχυνση ενεργειών σας και σε όλα τα στάδια εξέλιξης των έργων του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας, προκειμένου να υλοποιηθούν σύμφωνα με τους κανόνες ένταξής τους στο Πρόγραμμα και προκειμένου να μην υπάρξουν διορθώσεις. Η Υπηρεσία μας και τα αρμόδια στελέχη της παραμένουν στη διάθεση των φορέων σας για κάθε υποστήριξη».

Παραγωγική Λειτουργία Ηλεκτρονικών Εφαρμογών του συστήματος παρακολούθησης και καταγραφής αλιευτικών δραστηριοτήτων (ΟΣΠΑ)

Το Τμήμα Αλιείας της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας Περιφέρειας Θεσσαλίας ενημερώνει ότι από τη Γενική Διεύθυνση Αλιείας του Υπ.Α.Α.Τ. εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 728/135191/24-10-2014 ΑΔΑ:7Ι22Β-ΚΨ5 εγκύκλιος αναφορικά με την παραγωγική λειτουργία ηλεκτρονικών εφαρμογών του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και καταγραφής αλιευτικών δραστηριοτήτων (ΟΣΠΑ). Στην εφαρμογή για την ηλεκτρονική παρακολούθηση και καταγραφή των αλιευτικών δραστηριοτήτων (ERS) θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά τα δεδομένα αλιείας και εμπορίας από τους κυβερνήτες αλιευτικών σκαφών και πρώτους αγοραστές αντίστοιχα.
Η μετάπτωση σε παραγωγική λειτουργία θα επιτευχθεί σε 2 τουλάχιστον φάσεις.Η πρώτη φάση που είναι μεταβατική περίοδος, είναι η περίοδος προσαρμογής, θα έχει διάρκεια τουλάχιστον δύο μήνες και θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου 2014. Η επόμενη φάση προγραμματίζεται να ξεκινήσει την 1η/1/2015 και θα υπάρξει νεότερη επιβεβαίωση έναρξής της από τη Γενική Διεύθυνση Αλιείας του Υπ.Α.Α.Τ.
Για την εφαρμογή της 1ης φάσης καλούνται:
i. Οι κυβερνήτες των υπόχρεων αλιευτικών σκαφών να υποβάλουν με ηλεκτρονικά μέσα τα δεδομένα των ημερολογίων αλιείας και των δηλώσεων εκφόρτωσης.
ii. Οι αγοραστές σε πρώτη πώληση αλιευτικών προϊόντων από αλιευτικά σκάφη, να υποβάλουν με ηλεκτρονικά μέσα τα δεδομένα των δηλώσεων ανάληψης και πώλησης.
Για την υποστήριξη είναι διαθέσιμα:
i. Το μενού ΒΟΗΘΕΙΑ του ΟΣΠΑ στο οποίο είναι διαθέσιμο όλο το υποστηρικτικό υλικό, συμπεριλαμβανομένου e-learning για τη συμπλήρωση των πεδίων στις ηλεκτρονικές εφαρμογές.
ii. Το τηλέφωνο 6936123353 (ώρες λειτουργίας 9πμ – 7μμ) και το email: ospasupport@iknowhow.com, στα οποία απαντά το γραφείο βοήθειας ΟΣΠΑ (help desk) των εταιρειών PWC & IKNOWHOW, που υλοποιούν τις εφαρμογές του.
iii. Επί τόπου υποστήριξη από στελέχη των ανωτέρω εταιρειών σε κρίσιμες περιοχές (μεγάλος αριθμός σκαφών, συστηματικά λάθη ή προβλήματα κλπ).
iv. Η Ομάδα Υποστήριξης του ΟΣΠΑ της Γενικής Δ/νσης Αλιείας: Φιλιππούσης Νικηφόρος (2109287149, syg071@minagric.gr), Κουντούρης Τριαντάφυλλος (2109287207, syg091@minagric.gr) και Παπαδοπούλου Θεώνη (2109287136, syg107@minagric.gr).

Σύσκεψη Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (Σ.Ο.Π.Π.) Π.Ε. Λάρισας ενόψει των καιρικών φαινομένων του χειμώνα

Κ. Αγοραστός: «Αναμένουμε έναν δύσκολο χειμώνα αλλά με τη συνεργασία και τον συντονισμό όλων θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τυχόν προβλήματα»

Σύσκεψη του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (Σ.Ο.Π.Π) της Π.Ε. Λάρισας, με στόχο τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αντιμετώπιση των πιθανών χιονοπτώσεων και πλημμυρών ενόψει του χειμώνα, πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας.

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης δόθηκε βαρύτητα κυρίως στην ετοιμότητα των υπηρεσιών, δεδομένου των πρόσφατων εκλογών στην τοπική αυτοδιοίκηση οι αρμόδιοι σε αρκετούς Δήμους έχουν αλλάξει, ενώ αλλαγές προσωπικού υπάρχουν και στις υπηρεσίες των σωμάτων ασφαλείας.

Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός αφού ευχαρίστησε όλους τους φορείς για τη μέχρι σήμερα συνεργασία και την αποτελεσματικότητα σημείωσε τα εξής: «Βρισκόμαστε εδώ για άλλη μια φορά να επαναβεβαιώσουμε τον συντονισμό και την συνεργασία, ούτος ώστε να αντιμετωπίσουμε και να θεραπεύουμε προβλήματα και ακραίες καταστάσεις. Θεωρητικά και προγνωστικά αναμένουμε έναν δύσκολο χειμώνα. Ο χειμώνας αυτός θα φέρει πάρα πολλές κρίσεις και στην διαχείριση των κρίσεων αυτών, είτε είναι μικρές, είτε είναι μεγάλες, θα πρέπει να επέμβουμε έγκαιρα και η επέμβαση αυτή να είναι συντονισμένη, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τυχόν προβλήματα, έτσι ώστε και η παραμικρή κρίση, να μην πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις. Είχαμε μια επιτυχημένη συνεργασία μέχρι σήμερα και νομίζω ότι έτσι θα συνεχίσουμε. Ο καθένας ξέρει τι πρέπει να κάνει, έχουμε ένα σχέδιο αντιμετώπισης των ακραίων αυτών φαινομένων, είτε είναι χιονοπτώσεις, παγετός, καταπτώσεις, πλημμύρες, είτε οτιδήποτε άλλο και νομίζω ότι πάνω σε αυτό πρέπει να συζητήσουμε και να το επικαιροποιήουμε, διότι μπορεί να έχουν προστεθεί κάποιοι νέοι συντονιστές, κάποιοι άλλοι μπορεί να έχουν φύγει, κάποιοι να έχουν ιδέες, οι οποίες δεν έχουν συμπεριληφθεί, για να μπορέσουμε να δώσουμε λύσεις σε μια πολύ δύσκολη περίοδο».

Το συντονισμό της συνάντησης είχε ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος για θέματα Πολιτικής Προστασίας κ. Χρήστος Καλομπάτσιος, ο οποίος τόνισε την ιδιαίτερη σημασία που δίνει η Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας για την λήψη μέτρων ενόψει των πιθανών χιονοπτώσεων και πλημμυρών και ζήτησε τη συνεργασία κι ετοιμότητα όλων των φορέων.

Στην συνέχεια τον λόγο έλαβε ο προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας κ Χρήστος Καραμπούζης, ο οποίος αναφέρθηκε στα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν αναφορικά με τις πλημμύρες και χιονοπτώσεις και ζήτησε να πραγματοποιηθεί μια καταγραφή όλων των μηχανημάτων που έχουν στη διάθεσή τους η Δήμοι και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς.

Στη σύσκεψη παρευρέθηκαν επίσης οι δήμαρχοι: Κιλελέρ κ. Θανάσης Νασιακόπουλος και Τεμπών κ. Κώστας Κολάτος, ο γενικός διευθυντής της Περιφέρειας κ. Κώστας Μέγας, ο προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας
Κ. Κ. Τσιόφας, εκπρόσωποι της Αστυνομίας, του Στρατού, της Αεροπορίας, των κατά τόπους Δασαρχείων, του ΟΤΕ, του ΟΣΕ, των ΔΕΥΑ, των Δήμων, του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, και άλλων εθελοντικών οργανώσεων.

Τα μέτρα που τονίστηκε ότι πρέπει να ληφθούν είναι τα εξής:

ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ – ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΕΙΣ

ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ
Οι αρμόδιες Υπηρεσίες όπως Διεύθυνση Τεχνικών Έργων– ΔΕΥΑ- ΔΗΜΟΙ να μεριμνήσουν για την εκτέλεση των παρακάτω εργασιών : .

Να γίνει ο έλεγχος και καθαρισμός των ρεμάτων στις ζώνες δικαιοδοσίας τους ( Διεύθυνση Τεχνικών Έργων – ΔΗΜΟΙ στις ζώνες ευθύνης τους ) .
Να κάνουν τον έλεγχο στα αντιπλημμυρικά έργα που ήδη έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται (Διεύθυνση Τεχνικών Έργων – ΔΗΜΟΙ στις ζώνες ευθύνης τους) .
Να προχωρήσει η έκδοση σχετικής απόφασης για μίσθωση ιδιωτικών μηχανημάτων έργου (Διεύθυνση Τεχνικών Έργων).
Έλεγχος των φρεατίων και καθαρισμός αυτών από τις αντίστοιχες (ΔΕΥΑ η ΔΗΜΟΙ).

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Όταν υπάρχει ενημέρωση από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για έντονα καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες) τότε η Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας θα ενημερώνει άμεσα, αφενός μεν τα τμήματα Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειακών Ενοτήτων , τους Δήμους και τις συναρμόδιες Υπηρεσίες με FAX αλλά και τηλεφωνικά, αφετέρου προς τα ΜΜΕ , ότι υπάρχει πιθανός κίνδυνος από πλημμύρες σε συγκεκριμένες περιοχές.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Όταν και εφόσον υπάρξει ανάγκη άμεσης επέμβασης μηχανημάτων θα πρέπει να γίνεται άμεσα από τους Δήμους αλλά και από την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων.
Φυσικά η επέμβαση θα γίνεται στις ζώνες ευθύνης κάθε συναρμόδιας Υπηρεσίας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας , έχει στην αρμοδιότητα της και το Εθνικό δίκτυο για τις καταπτώσεις από πλημμύρες . Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα τις αυξημένες αρμοδιότητες και ευθύνες έναντι των πολιτών .

ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΕΙΣ

Να οριστεί εκπρόσωπος από τους Δήμους, καθώς και από τα Δημοτικά Διαμερίσματα και να σταλεί με έγγραφο στην Πολιτικής Προστασία της Π. Ε. Λάρισας με τηλέφωνο σταθερό και κινητό για άμεση επικοινωνία ,έτσι ώστε να υπάρχει επαφή για τυχόν προβλήματα που θα παρουσιαστούν στην ευρύτερη περιοχή .
Θα πρέπει να είμαστε φειδωλοί στην χρήση μηχανημάτων αποχιονισμού αλλά και στην ρήψη αλατιού, η οποία ας μην ξεχνάμε ότι είναι επιζήμια για το περιβάλλον και είναι επιζήμια για την σημερινή οικονομική κατάσταση που βρισκόμαστε σαν χώρα .

Ο αποχιονισμός των οδικών δικτύων θα γίνεται πρώτα στο Εθνικό δίκτυο, στην συνέχεια στο επαρχιακό και ακολουθεί το Δημοτικό και αγροτικό δίκτυο καθώς και τα ποιμνιοστάσια εάν κριθεί αναγκαίο .
Εάν και εφόσον τα προβλήματα είναι έντονα θα πρέπει να υπάρξει υπομονή και κατανόηση από όλους μας για την σειρά που θα γίνει ο αποχιονισμός .

ΔΕΗ – ΟΤΕ
Έλεγχος στις υπέργειες γραμμές ειδικά σε περιοχές με μεγάλο υψόμετρο που υπάρχει πιθανότητα έντονης χιονόπτωσης.

ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Η Αστυνομία είναι υπεύθυνη για την εκτροπή της κυκλοφορίας όταν και εφόσον υπάρχουν προβλήματα ,ειδικά για αυτό το θέμα θα πρέπει να ενημερώνονται οι κατά τόπους Διοικητές των Αστυνομικών Τμημάτων, ότι πρόσβαση θα έχουν οι εμπλεκόμενοι όπως :
Πολιτική Προστασία , οι συναρμόδιες υπηρεσίας καθώς επίσης και οι εθελοντικές οργανώσεις και να μην δημιουργούνται οργανωτικά προβλήματα .

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ
Με την Πυροσβεστική Υπηρεσία υπήρξε και ευχόμαστε να υπάρξει άριστη συνεργασία και στο άμεσο μέλλον , αλλά στον αποχιονισμό εμπλέκεται μόνο το τμήμα της ΕΜΑΚ με το οποίο συνεργαστήκαμε και στο παρελθόν με άριστα αποτελέσματα .Σε περίπτωση βέβαια πλημμυρών είναι υπεύθυνη για την άντληση των υδάτων, κυρίως σε κατοικίες εντός των οικισμών .

ΣΤΡΑΤΟΣ
Να ορισθούν δύο άτομα ( τακτικό – αναπληρωματικό) υπεύθυνα για την μέριμνα προς χρήση των Μηχανημάτων του Στρατού (διαδικασίες αδειοδότησης) σε οποιαδήποτε θέση των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλίας , όταν έχουμε μεγάλο ύψος χιονιού η έντονες πλημμύρες .
Ο υπεύθυνος αυτός θα είναι ανά πάσα στιγμή σε ετοιμότητα και θα ενημερώνεται από τον Προϊστάμενο της Πολιτική Προστασία των Περιφερειακών Ενοτήτων . Ο στόχος θα είναι να ξεπεραστούν εμπόδια και η διαδικασία να είναι πιο ευέλικτη και αποτελεσματική.

ΔΑΣΑΡΧΕΙΑ
Οι δασικές Υπηρεσίες δεν εμπλέκονται στην διαδικασία αποχιονισμού και πλημμυρών αλλά με την εμπειρία που διαθέτουν μπορούν να συνδράμουν εάν και εφόσον χρειασθεί . Θα πρέπει όμως, κατά την διάρκεια του χειμώνα να προετοιμασθούν κατάλληλα, έτσι ώστε να συντάξουν τις απαραίτητες μελέτες και να ζητήσουν τα ανάλογα χρήματα από τα συναρμόδια Υπουργεία για την κατασκευή αντιπυρικών ζωνών, καθαρισμός δασικών δρόμων κλπ.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ.
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί σημαντικά ο θεσμός των εθελοντικών οργανώσεων , οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας , με πρωταγωνιστικό ρόλο.
Οι εθελοντικές οργανώσεις κυρίως μέχρι σήμερα συμμετείχαν σε περιπόλους για την πυροπροστασία των δασών στους ορεινούς όγκους . Σήμερα με την εμπειρία που διαθέτουν σε εξειδικευμένες καταστάσεις, θεωρούμε ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν οποτεδήποτε χρειασθεί .

Array

 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ