28.7 C
Trikala
Παρασκευή, 24 Μαΐου, 2024

Η ΕΛΜΕ Τρικάλων για τις συνθήκες πανδημίας και την βία στα σχολεία

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Τρικάλων είχε επισημάνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς την παντελή έλλειψη μέτρων προστασίας ενάντια στην πανδημία, τις συγχωνεύσεις τμημάτων και τον συνωστισμό μαθητών στις σχολικές αίθουσες  με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου και της Πολιτείας. Δυστυχώς, η επιβεβαίωση δεν άργησε να έλθει, με δεκάδες κρούσματα σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ειδικά το τελευταίο διάστημα, τη γενική  αύξηση των κρουσμάτων ακολουθεί  αντίστοιχη  και στα σχολεία.

- Advertisement -

Ρεκόρ κρουσμάτων κατέγραψε η Ελλάδα για την ηλικιακή ομάδα 0-17 από την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα. Τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου, ο ΕΟΔΥ ανακοίνωσε 8.354 νέες μολύνσεις από κορονοϊό στην ομάδα των παιδιών, τα οποία αποτελούν το 34,5% των συνολικών ημερήσιων κρουσμάτων (22.889).

Πλέον, ο συνολικός αριθμός κρουσμάτων στην ηλικιακή ομάδα 0-17 ανέρχεται σε 437.751. Από την αρχή του 2022 μέχρι και σήμερα, δηλαδή μέσα σε ένα μήνα και οκτώ ημέρες, καταγράφηκαν 229.435, αγγίζοντας το 54,2% του συνολικού αριθμού  από το ξέσπασμα της πανδημίας.

Ακόμα και τώρα όμως η ηγεσία του υπουργείου αρνείται να πάρει οποιοδήποτε μέτρο και επιπλέον διατηρεί το επαίσχυντο 50%+1, το οποίο όπως αποκάλυψε μέλος της Επιτροπής Επιστημόνων του Υπουργείου Υγείας δεν αποτελούσε εισήγηση της Επιτροπής, αλλά πολιτική απόφαση.

Και η ταλαιπωρία της εκπαιδευτικής κοινότητας συνεχίζεται. Αν σε ένα τμήμα παρουσιαστεί κρούσμα, τότε σύμφωνα με το πρωτόκολλο οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν άμεσα rapid test και μάλιστα δύο φορές σε διάστημα πέντε ημερών. Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει οι κηδεμόνες τους να τους παραλάβουν, κάτι αρκετά δύσκολο και χρονοβόρο, καθώς δεν είναι εύκολο να αφήσουν την εργασία τους και να μεταβούν άμεσα στο σχολείο. Για τον λόγο αυτόν πολλοί εκπαιδευτικοί, με πνεύμα καλής  θέλησης, όλο το προηγούμενο διάστημα  ανέλαβαν εθελοντικά να συνοδεύουν τους μαθητές τους στον χώρο όπου διενεργούνται rapid test από τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ.

Δυστυχώς όμως τη Δευτέρα 7/2/2022 στάλθηκε από τη ΔΔΕ Τρικάλων το έγγραφο με Αρ. Πρωτ.: 948/Φ.1.2 και θέμα  «Οδηγίες του ΕΟΔΥ σχετικά με την διενέργεια rapid test στους μαθητές», σύμφωνα με το οποίο «μαθητές που προσέρχονται μαζικά στις δημόσιες δομές του ΕΟΔΥ για την διενέργεια rapid test με τη βεβαίωση από τη σχολική μονάδα θα πρέπει να συνοδεύονται από κάποιον καθηγητή ή τον υπεύθυνο covid της σχολικής μονάδας» και επιπλέον απαιτείται η συγκατάθεση των γονέων που θα βεβαιώνεται με σχετική υπεύθυνη δήλωση.

Αντί, λοιπόν, η διοίκηση αυτή την κρίσιμη στιγμή, που τα κρούσματα είναι αυξημένα στη σχολική κοινότητα του νομού μας, να  φροντίσει σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ για το αυτονόητο, δηλαδή να υλοποιηθεί η πρόταση της ΕΛΜΕ Τρικάλων  για  κινητό κλιμάκιό του ειδικά για τα σχολεία, το οποίο να μεταβαίνει σε κάθε σχολική μονάδα  όταν  παρουσιάζεται κρούσμα και να πραγματοποιεί επιτόπου και άμεσα test, επιβάλλει ένα ακόμη καθήκον στους εκπαιδευτικούς, παραβλέποντας ότι αυτό αφενός δεν προβλέπεται ούτε από την υφιστάμενη εκπαιδευτική νομοθεσία ούτε  από τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ , αφετέρου προκαλεί τεράστια προβλήματα τόσο στα σχολεία όσο και στους μαθητές και τους γονείς τους: μεγάλη αναστάτωση και συνθήκες διάλυσης  στα σχολεία στα οποία παρουσιάζονται κρούσματα, συγκρούσεις στους εργασιακούς χώρους των γονέων γιατί οι εργοδότες δε συναινούν στην παροχή ολιγόωρης άδειας για τη διενέργεια rapid test στα παιδιά τους, συνωστισμός και ταλαιπωρία στα λιγοστά σημεία όπου εδρεύουν τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ για δωρεάν  τεστ, επιπλέον οικονομική επιβάρυνσή τους στις περιοχές (περιφέρεια) όπου δεν υπάρχουν κλιμάκια του ΕΟΔΥ και οι μαθητές αναγκαστικά οδηγούνται στον ιδιωτικό τομέα (φαρμακεία, ιδ. διαγνωστικά κέντα). Επιπρόσθετα για τους ανεμβολίαστους μαθητές με θετικό  rapid test   απαιτείται και μοριακό τεστ (PCR ) για να εκδοθεί το αναγκαίο πιστοποιητικό νόσησης.

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Τρικάλων με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, τους  μαθητές και τους γονείς επαναφέρει την πρότασή του για κινητό κλιμάκιο του ΕΟΔΥ ειδικά για τα σχολεία, το οποίο να μεταβαίνει σε κάθε σχολική μονάδα  όταν  παρουσιάζεται κρούσμα και να πραγματοποιεί επιτόπου και άμεσα test. Μόνο έτσι μπορεί να διασφαλιστεί και η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και ο περιορισμός της διασποράς του ιού.

Η ΕΛΜΕ Τρικάλων συνεχίζει να διακηρύσσει σε όλους τους τόνους την ανάγκη  λήψης πραγματικών μέτρων στα σχολεία, όπως:

  • Η αραίωση των πολυπληθών τμημάτων, η πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας,
  • Η διενέργεια μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ με ευθύνη του ΕΟΔΥ σε όλα τα σχολεία σταθερά αλλά και περιοδικά και στοχευμένα εκτάκτως όπου υπάρχει συρροή κρουσμάτων. Όλα τα απαραίτητα τεστ (rapid, PCR, κ.τ.λ.) να είναι δωρεάν για όλο τον πληθυσμό.
  • Η προστασία των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, η ιχνηλάτηση των κρουσμάτων από τον ΕΟΔΥ και η άδεια ειδικού σκοπού σε όλους τους γονείς για όλο το χρονικό διάστημα που νοσούν τα παιδιά τους με πλήρεις αποδοχές.
  • Η αποσυμφόρηση στα σχολικά λεωφορεία και γενικά στα ΜΜΜ, με τα οποία μετακινούνται δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες
  • Η δωρεάν χορήγηση του απαραίτητου υγειονομικού υλικού (μάσκες υψηλής προστασίας και αντισηπτικά).
  • Η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, της Τράπεζας θεμάτων και η άμεση μείωση της εξεταστέας ύλης για την εισαγωγή στης Τριτοβάθμια Εκπαίδευση!
  • Ο επανασχεδιασμός της ύλης και των διδακτικών στόχων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης για την κάλυψη των μορφωτικών ελλειμμάτων των παιδιών από την τηλεκπαίδευση των δύο προηγούμενων σχολικών ετών. Αντισταθμιστικά μέτρα ενίσχυσης των παιδιών σε κάθε σχολείο. Πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε κάθε σχολείο για την αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών συνεπειών της τηλεκπαίδευσης.
  • Να σταματήσουν εδώ και τώρα όλες οι διαδικασίες προώθησης της αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης.

 

ΔΣ ΕΛΜΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

………………………………………………………………………………………………………………………….

Για την έκρηξη βίας στα σχολεία

Με αφορμή τα τελευταία περιστατικά βίας και σε σχολεία του νομού μας η ΕΛΜΕ Τρικάλων έχει να παρατηρήσει τα εξής:

  1. Διεθνείς οργανισμοί, όπως η Unesco και η Unisef προειδοποιούν εδώ και καιρό για τις μαθησιακές, παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης. Σε κοινή τους ανακοίνωση, τον περασμένο Ιούλιο, οι γενικές διευθύντριες της Unicef και της Unesco αναφέρουν: «Εδώ και δεκαοκτώ μήνες ξεκίνησε η επιδημία της Covid-19 και η εκπαίδευση εκατομμυρίων παιδιών εξακολουθεί να είναι διαταραγμένη… Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχισθεί. Τα σχολεία θα έπρεπε να είναι τα τελευταία που κλείνουν και τα πρώτα που ανοίγουν». Επισημαίνουν ότι χωρίς την λήψη των απαραίτητων μέτρων «θα είναι ίσως αδύνατο να εμποδισθεί  η αναπόφευκτη επίπτωση που θα υποστούν τα παιδιά και οι νέοι που δεν είχαν την δυνατότητα να πάνε στο σχολείο.Είτε πρόκειται για απώλεια μάθησης, ψυχολογικό στρες, έκθεση στη βία και τις καταχρήσεις ή απουσία κοινωνικοποίησης, οι συνέπειες για τα παιδιά θα γίνουν αισθητές παντού: στις σχολικές τους επιδόσεις, στην κοινωνικοποίησή τους και στην σωματική και την ψυχική υγεία».
  2. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ευθύνη του ΥΠΑΙΘ που δεν πήρε επαρκή μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων και την προστασία της υγείας μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, παρέμεινε κλειστό λόγω καραντίνας 8 μήνες, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Η ΟΛΜΕ και το ΚΕΜΕΤΕ είχαν εγκαίρως προειδοποιήσει για τις συνέπειες που θα επέφερε το κλείσιμο των σχολείων, όπως είχαν κάνει και η ETUCE, η Unesco και η Unisef, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του lockdown της εκπαίδευσης. Ωστόσο, ούτε το ΥΠΑΙΘ πήρε κανένα από τα προτεινόμενα μέτρα ούτε το ΙΕΠ  έβγαλε έστω τις στοιχειώδεις απαραίτητες παιδαγωγικές οδηγίες προς τους/τις εκπαιδευτικούς.
  3. Το ψυχολογικό στρες, η απουσία κοινωνικοποίησης και η πλήρης αποσχολειοποίηση των μαθητών/τριων, εκτός από τα μαθησιακά κενά επέφεραν και μεγάλες ψυχοκοινωνικές συνέπειες στο μαθητικό πληθυσμό. Με την επανέναρξη της λειτουργίας των σχολείων, καταγράφεται μεγάλη αύξηση σε περιστατικά βίας στο σχολικό περιβάλλον. Εντάσεις, τσακωμοί ακόμα και βιαιοπραγίες μεταξύ μαθητών/τριών είναι καθημερινά φαινόμενα πια στα σχολεία μας. Ανάλογα μεγάλη ένταση καταγράφεται και από μαθητές/τριες και από γονείς που  αρκετές φορές  επιτίθενται φραστικά ή και σωματικά σε διευθυντές/ντριες και εκπαιδευτικούς. Η προϋπάρχουσα παραβατικότητα στα σχολεία, συνέπεια κοινωνικοοικονομικών συνθηκών που διαρκώς χειροτερεύουν (αύξηση ανεργίας, πληθωρισμός, ακρίβεια κλπ), αυξάνεται τρομακτικά λόγω των συνθηκών της πανδημίας. Επιπλέον στην όξυνση του φαινομένου της βίας συμβάλλουν το υποβαθμισμένο σχολικό περιβάλλον, η υπερφορτωμένη τάξη και η φτωχοποίηση της κοινωνίας και οι αξίες του ανταγωνισμού και του ατομισμού. Επομένως η λειτουργία της εκπαίδευσης οφείλει να κινείται στην αντιμετώπιση και αυτών των προβλημάτων
  4. Οι εκπαιδευτικοί καλούμαστε, μέσα σε ένα εξαιρετικά ανασφαλές εργασιακό περιβάλλον,  να αντιμετωπίσουμε μία νέα θλιβερή και μη διαχειρίσιμη κατάσταση, αποτέλεσμα της αδιανόητης αδιαφορίας του ΥΠΑΙΘ, χωρίς καμία απολύτως υποστήριξη. Να σημειώσουμε, επίσης ότι ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τέτοιες πλευρές, διαρκώς υποβαθμίζεται με σειρά νομοθετημάτων, ενώ  απουσιάζει το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, που θα μπορούσε να διαχειριστεί φαινόμενα βίας που οξύνθηκαν την περίοδο της πανδημίας.
  5. Απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ, αντί  να μετακυλίει το πρόβλημα στις πλάτες των εκπαιδευτικών, να αναλογιστεί επιτέλους τις ευθύνες του και να πάρει μέτρα αντιμετώπισης των παιδαγωγικών και ψυχοκοινωνικών συνεπειών της πανδημίας στα παιδιά, οι οποίες θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα το σύνολο της κοινωνίας.

Απαιτούμε:

  • Ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό σε όλα τα σχολεία (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, νοσηλευτές)
  • Αντισταθμιστικά μέτρα, υποστηρικτικές δομές για την αντιμετώπιση της βίας, των μαθησιακών κενών και της πιθανής σχολικής διαρροής. Καμπάνια κατά της βίας, δημιουργία Παρατηρητηρίου για τη σχολική βία και τηλεφωνικής ή/και διαδικτυακής συμβουλευτικής υπηρεσίας για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές/τριες.
  • Εισαγωγή προγραμμάτων πρόληψης της βίας, που ενισχύουν τις κοινωνικές, συναισθηματικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών/τριών, σε σταθερή βάση.
  • Εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης νομοθεσίας προς την κατεύθυνση της θεσμικής προστασίας εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
  • Επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και κάθε μορφής βίας.
  • Το ΙΕΠ να στείλει σαφείς, επιστημονικές και αποτελεσματικές παιδαγωγικές οδηγίες, αφού πρώτα καταγράψει τις υφιστάμενες μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πανδημίας.
  • Μέτρα φύλαξης των σχολικών μονάδων.
  • Αύξηση κονδυλίων για σκοπούς πρόληψης και αντιμετώπισης του προβλήματος.
  • Αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολική ύλης. Εντοπισμός των μαθησιακών κενών που έχουν προκύψει τα δύο τελευταία χρόνια και επιστημονικός – παιδαγωγικός σχεδιασμός για την αντιμετώπισή τους.
  • Πρόγραμμα σχολικών γευμάτων κρατικά οργανωμένο με επέκταση σε όλα τα σχολεία.
  • Αναβάθμιση των πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων στα σχολεία με την υλοποίηση των αντίστοιχων υποδομών και κάλυψη του απαραίτητου προσωπικού.

Η εξάλειψη της βίας προϋποθέτει τη λήψη σοβαρών, σταθερών και μακροπρόθεσμων μέτρων και όχι τακτικές επικοινωνιακής πολιτικής.

 Καλούμε τους/τις εκπαιδευτικούς να σταθούν αρωγοί στους μαθητές και τις μαθήτριές μας και να αναλάβουν δράσεις κατά της σχολικής βίας. Είναι σημαντικό εμείς ως Παιδαγωγοί να αναγνωρίζουμε κάθε μορφή βίας, να υποστηρίζουμε και να ενδυναμώνουμε τα θύματά της.

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Τρικάλων καλεί όλες και όλους τους συναδέλφους να ενημερώνουν το σωματείο για κάθε τέτοιο περιστατικό και στο άμεσο μέλλον θα προχωρήσει στην οργάνωση εκδήλωσης με θέμα τα «φαινόμενα βίας στο σχολείο» τόσο με τους Συλλόγους Διδασκόντων όσο και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων.

 

ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΕΛΜΕΤ

 

Array

 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ