12.8 C
Trikala
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Διάβασμα χωρίς σύνορα για τους μαθητές του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Ολοκληρώθηκεστο τέλος Αυγούστου και ο δεύτερος χρόνος υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/ΚΑ2 με τίτλο «ReadingWithoutBorders” («Διάβασμα Χωρίς Σύνορα») (http://readingwithoutborders.eu/), στο οποίο συμμετείχε το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων ως εταιρικό σχολείο. Συντονιστικό σχολείο ήταν το “OsnovnoUchilishteHristoSmirnenski”, από το Haskovo της Βουλγαρίας. Επίσης, συμμετείχαν σχολεία από άλλες 6 ευρωπαϊκές χώρες: Ιρλανδία,Πορτογαλία, Ρουμανία, Λετονία, Τουρκία και Ιταλία. Η διάρκειά του ήταν διετής, 2017-2019 και έλαβε επιχορήγηση από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών που αποτελεί την Εθνική Μονάδα διαχείρισης του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/ΚΑ2-Σχολικές Συμπράξεις.Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν  η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας και η υιοθέτηση  της συνήθειας του διαβάσματος τόσο ως μέσου ανάπτυξης της προσωπικότητας και της κριτικής τους σκέψης  όσο και ως  πρακτικής  απόκτησης ενός καλού και πιστού φίλου  για όλη τους τη ζωή. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με εξαιρετική επιτυχία  και επιτεύχθηκαν οι επιμέρους στόχοι  του προγράμματος:

- Advertisement -
  1. Η βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης και η ενίσχυση της ευρωπαϊκής της διάστασης μέσω της ενθάρρυνσης της διακρατικής συνεργασίας των σχολικών ιδρυμάτων.
  2. Η δημιουργία στα παιδιά γνωστικών κι αξιακών προϋποθέσεων, ώστε να  έχουν θετικές στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές, που θα έχουν ως αποτέλεσμα την ενδυνάμωση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας τους.
  3. Η ενδυνάμωση των δεσμών που συνδέουν τους λαούς και η προώθηση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας.
  4. Η προαγωγή της εκμάθησης ξένων γλωσσών και η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν τη χρήση των Η/Υ.
  5. Η ενίσχυση των κινήτρων των μαθητών για διάβασμα, η βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας ιδιαίτερα των παιδιών με αδυναμίες στο διάβασμα.
  6. Η προώθηση της ομαδικής εργασίας και της διεθνικής συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και μαθητριών των συμμετεχόντων σχολείων δια μέσου της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης.
  7. Η προώθηση των βιβλίων ως η καλύτερη πηγή της δια βίου μάθησης και επίτευξης των επιμέρους στόχων του ανθρώπου
  8. Η προώθηση της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας μελετώντας την λογοτεχνική κουλτούρα των συμμετεχουσών χωρών.
  9. Η καλλιέργεια ατομικών ικανοτήτων, όπως αυτοπεποίθηση, κριτική σκέψη, αξιοπιστία, υπευθυνότητα, συνέπεια, προσαρμοστικότητα και πρωτοβουλία μέσω της συμμετοχής τους σε εργασίες και δράσεις.
  10. Η διάχυση της Ευρωπαϊκής κουλτούρας
  11. Η ανάπτυξη παιδαγωγικού προβληματισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών των 8 χωρών και η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για τα εκπαιδευτικά συστήματα.

Η ανάπτυξη θετικών κοινωνικών δεξιοτήτων, ο αλληλοσεβασμός και το φιλικό κλίμα επιτεύχθηκαν μέσω των συνεργατικών δραστηριοτήτων μεταξύ των μαθητών μας τόσο στο σχολείο όσο και στις διακρατικές συναντήσεις. Ο  διαμοιρασμός των  εμπειριών και των καλών πρακτικών μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος μέσω της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και οδήγησε στη βελτιστοποίηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και στην επαγγελματική ανάπτυξη των συμμετεχόντων καθηγητών.

Κατά τη διάρκεια των δυο αυτών χρόνων υλοποίησης, εκτός από τις διακρατικές συναντήσειςσε ΕλλάδαΠορτογαλίαΙρλανδίαΙταλία και Τουρκία,πραγματοποιήθηκαν πολλές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές και μαθήτριες  όλων των  εταιρικών σχολείων.

  • Δημιουργία λογότυπου του προγράμματος.
  • «Μετρώντας την θερμοκρασία  διαβάσματος του σχολείου»-Απάντηση σε ερωτηματολόγια και επεξεργασία αυτών. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων.
  • Δημιουργία αφίσας για την γωνιά Erasmus+ του σχολείου μας.
  • Δημιουργία ομάδας εθελοντών διαβάσματος (ReadingVolunteersClub). Η ομάδα μαθητών  επισκέπτονταν το νηπιαγωγείο που στεγάζεται στην αυλή του σχολείου μας και διάβαζαν παραμύθια στους μικρούς μαθητές.
  • «10 λεπτά διαβάσματος». Καθηγητές και μαθητές μαζί διάβαζαν στα διαλείμματα ή σε κενές ώρες αγαπημένα λογοτεχνικά βιβλία.
  • Δημιουργία σελιδοδεικτών
  • “Δωρίζω βιβλία στο σχολείο”. Οι μαθητές δάνεισαν τα αγαπημένα τους βιβλία  στο σχολείο και λειτούργησε δανειστική βιβλιοθήκη καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.
  • “Reader’sdiary”. Οι μαθητές δημιούργησαν  “Το ημερολόγιο του αναγνώστη” στο οποίο σημείωναν στοιχεία για τα βιβλία που διάβασαν όπως τον τίτλο, το όνομα του συγγραφέα, τους χαρακτήρες, την κύρια ιδέα, τις σελίδες κλπ
  • “Γονείς διαβάζουν στους μαθητές”. Εθελοντές γονείς επισκέφτηκαν το σχολείο μας και διάβασαν στην τάξη αγαπημένα τους βιβλία από την παιδική  τους ηλικία.
  • “Καθηγητές διαβάζουν στους μαθητές”. Εθελοντές καθηγητές  διάβασαν στην τάξη αγαπημένα  βιβλία από την παιδική  τους ηλικία.
  • “Wise Words and Quotations Wall”. Οι μαθητές φιλοτέχνησαν διάφορα αποφθέγματα για τη σημασία του διαβάσματος και οι δημιουργίες τους αναρτήθηκαν σ’ ένα τοίχο του σχολείου ώστε να μπορούν να τα διαβάζουν όλοι.
  • “Δραματοποίηση”. Οι μαθητές δραματοποίησαν αγαπημένες τους ιστορίες
  • Δημιουργία αφίσας  “100 λόγοι που αγαπώ το διάβασμα….”
  • Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης μας και ενημέρωση από την αρμόδια υπάλληλο.
  • “YoungWriters” Οι μαθητές δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες τις οποίες και εικονογράφησαν. Δημιουργία  διακρατικού  βιβλίου  με  τις ιστορίες των μαθητών των 8 συμμετεχουσών χωρών στην αγγλική και εθνική γλώσσα.  Ανταλλαγή βιβλίου μεταξύ των εταίρων.
  • «Φεστιβάλ ποίησης». Οι μαθητές απήγγειλαν αγαπημένα τους ποιήματα. Επιπλέον δημιούργησαν δικά τους ποιήματα Χαϊκού  με την συμβολή του φιλόλογου καθηγητή (συγγραφέα-ποιητή) Αλέξανδρου Βαναργιώτη.
  • Γνωριμία- συζήτηση με συγγραφείς παιδικών βιβλίων.
  • Παρακολούθηση παρουσίασης με θέμα: “Η ιστορία της γραφής και του βιβλίου”στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα. Επίσκεψη στην αντίστοιχη αίθουσα- μουσείο με μηχανές και έντυπα από παλιό τυπογραφείο εφημερίδας των Τρικάλων.
  • Δημιουργία Lapbook με θέμα “Myfavouritebook – Το αγαπημένο μου βιβλίο” . Tolapbook είναι ένα δημιουργικό βιβλιαράκι ή πρακτικά ένας φάκελος αρχείων, σχεδίων, γραφημάτων κλπ διπλωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να χωράει στα χέρια ενός παιδιού.
  • “Guess my favourite character-Μάντεψετοναγαπημένομουήρωα”. Οι μαθητές δημιούργησαν ζωγραφιές με τους αγαπημένους τους ήρωες από βιβλία που έχουν διαβάσει και έπαιξαν το παιχνίδι με τους συμμαθητές τους. Τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν τον ήρωα καθώς και τον τίτλο του βιβλίου και τον συγγραφέα.
  • “Dress-upShow” Οι μαθητές μεταμφιέστηκαν στον αγαπημένο τους λογοτεχνικό ήρωα και  τον παρουσίασαν στα υπόλοιπα παιδιά με χαρακτηριστικές φράσεις- κείμενα που επέλεξαν τα ίδια. Δημιουργήθηκε αντίστοιχη ταινία που παρουσιάστηκε στο σχολείο.
  • “Εικονογράφηση λαϊκών παραμυθιών”. Οι μαθητές εικονογράφησαν το λαϊκό παραμύθι “Το πιο γλυκό ψωμί”με τη βοήθεια της καθηγήτριας καλλιτεχνικών του σχολείου μας κ. Καλλέργη Κων/ιας. Οι ζωγραφιές  εκτέθηκαν στο σχολείο μας την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου -2 Απριλίου 2019.
  • “Myfavouritebookcover -Το αγαπημένο μου εξώφυλλο” Οι μαθητές φιλοτέχνησαν το εξώφυλλο του αγαπημένου τους λογοτεχνικού βιβλίου
  • “Θεατρική παράσταση: Ο μικρός πρίγκιπας και η αλεπού” Οι μαθητές μας με τη βοήθεια της θεατροπαιδαγωγού-ηθοποιού κ. Αντονέλας Χήρα προετοίμασαν θεατρική παράσταση του αντίστοιχου κεφαλαίου από το βιβλίο του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ “Ο μικρός πρίγκιπας” την οποία παρουσίασαν στην 4η Διακρατική Συνάντηση στο TorredelGreco της Ιταλίας. Επιπλέον, ηχογράφησαν το αντίστοιχο κεφάλαιο στα ελληνικά και μαζί με τις άλλες ηχογραφήσεις στις υπόλοιπες εθνικές γλώσσες δημιουργήθηκε ένα πολυγλωσσικό ηχητικό αρχείο με τις αφηγήσεις των μαθητών μας σε διάφορες γλώσσες.Τέλος, δημιούργησαν ζωγραφιές, σταυρόλεξα και διάφορα άλλα παιχνίδια βασισμένα στο συγκεκριμένο κεφάλαιο του βιβλίου.
  • “Διαγωνισμός διαβάσματος στις καλοκαιρινές και Χριστουγεννιάτικες διακοπές”. Στόχος της δραστηριότητας ήταν να παρακινηθούν οι μαθητές μας να διαβάσουν λογοτεχνικά βιβλία κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Καθημερινά σημείωναν σε αντίστοιχο φυλλάδιο τις ώρες και τις σελίδες διαβάσματος και στο τέλος ανταμείφθηκαν με το «πιστοποιητικό του καλύτερου αναγνώστη», με  βραβεία-βιβλία και επαίνους.
  • “OpenDay: Παρουσίαση του προγράμματος – Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου” -2 Απριλίου 2019 Πραγματοποιήθηκε έκθεση με τα παραγόμενα αποτελέσματα του προγράμματος. Την  έκθεση   επισκέφτηκαν εκτός από τους συναδέλφους καθηγητές, όλοι οι μαθητές του σχολείου μας καθώς και οι γονείς τους..

Μερικές από τις εντυπώσεις των μαθητών μας από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:

“Ήταν μια εμπειρία ζωής. Μια σπουδαία ευκαιρία για να καταλάβουμε ότι το διάβασμα δεν γνωρίζει σύνορα. Οι λαοί μπορούν να έχουν ίδια ενδιαφέροντα και οράματα”Κοκκώνη Μαρία(Γ2)

“Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου που έζησα αυτήν την εμπειρία! ” ΜπατατέγαΈβελιν (Β3)

“ERASMUS: Μία λέξη, πολλές έννοιες. Γνωριμία με νέους λαούς και ανθρώπους, συνεργασία με άλλα σχολεία, ανάπτυξη φιλίας με καινούρια παιδιά και πολλά άλλα. Το ταξίδι στην Ιρλανδία ήταν μια εμπειρία μοναδική, την οποία δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσω!Κουτσαμπελούλη Λεμονιά (Γ2)

«Είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε ομαδικά παιχνίδια στο δάσος με παιδιά διαφορετικών ευρωπαϊκών χωρών, να συναγωνιστούμε, να διασκεδάσουμε και να περάσουμε ωραία……..Η οικογένεια που με φιλοξένησε ήταν πολύ φιλική και όλοι τους πολύ ευγενικοί. Η συμμετοχή μου στοταξίδι αυτό θα μου μείνει αξέχαστο και σίγουρα θα το ξαναέκανα!”Τσαγκαδοπούλου Θεοδώρα(Α3)

“Έκανα φιλίες με παιδιά από όλο τον κόσμο και ελπίζω να κρατήσουν για αρκετά χρόνια!”ΜαγκούτηΒάσια (Γ2)

“Όλα τα μέλη της οικογένειες που με φιλοξένησε  ήταν ιδιαίτερα φιλικοί και χαμογελαστοί και προσπάθησαν από την πρώτη στιγμή να με κάνουν να νιώσω άνετα. Μετά από αυτό το συναρπαστικό  ταξίδι  επέστρεψα  γεμάτος από νέες εμπειρίες και γνώσεις όμορφες εικόνες και  περισσότερους φίλους” Ντόκος Αθανάσιος (Β2)

“Όλα ήταν μια μοναδική εμπειρία! Αποκτήσαμε νέους φίλους, είδαμε κουλτούρες και πολιτισμούς. Είδαμε από κοντά ένα άλλο σχολικό συγκρότημα, το πρόγραμμα διδασκαλίας του σχολείου και τη λογική ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού συστήματος. Γνωρίσαμε τα ενδιαφέροντα των μαθητών άλλων χωρών,  τις συνήθειες και τις ανησυχίες των ίδιων και των οικογενειών τους. Ελπίζω το πρόγραμμα Erasmus να συνεχίσει με δυναμικότητα και να αποτελέσει το παράθυρο για επικοινωνία με άλλες εκπαιδευτικές κοινότητες και κάθε χρόνο να συμμετέχει σε αυτό μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών”Παναγιώτης Παπασπύρου (Β2)

“Ελπίζω να κρατήσουμε για πάντα επαφή με  τα παιδιά  που γνώρισα…. Το ταξίδι μου στην Ιταλία ήταν η ωραιότερη εμπειρία της ζωής μου!”ΝταϊλιάννηΤζοάννα (Γ2)

“Το ταξίδι αυτό θα μου μείνει αξέχαστο και χαραγμένο στη καρδιά μου. Ευχαριστώ πάρα πολύ όλους τους ανθρώπους που κάνανε αυτό το ταξίδι πραγματικότητα” Οικονόμου Γιώργος (Γ3)

«Η συμμετοχή μου στο πρόγραμμα Erasmus+ μου έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχω σε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες σχετικά με το βιβλίο, να συνεργαστώ με μαθητές διαφορετικών τάξεων και διαφορετικών χωρών, να διασκεδάσω, να περάσω όμορφα και να αισθανθώ πολύ δημιουργική!»Διαμάντη Ευαγγελία (Α4)

 

Για το 3ο Γυμνάσιο

Η υπεύθυνη υλοποίησης του έργου

Μαγαλιού Καλλιόπη, καθηγήτρια πληροφορικής (ΠΕ86)


 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ