17.7 C
Trikala
Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

Τέμπη: Ποιοι φοβούνται τον «πέλεκυ» της δικαιοσύνης, έρευνες και για απάτη εις βάρος της ΕΕ

Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και δύο Ειδικοί εφέτες ανακριτές στη Λάρισα «ξεσκονίζουν» αμαρτωλές συμβάσεις, παρατυπίες και εγκληματικές παραλείψεις. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η κάθε έρευνα. Τι ψάχνουν στην πολύπαθη σύμβαση 717, της τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου, που εν μέρει έμεινε «στα χαρτιά».

Στην κοιλάδα των Τεμπών, ο χρόνος για 57 οικογένειες «πάγωσε» τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου. Μετά το πάνδημο σοκ, στα χείλη όλων και κυρίως των πρωταγωνιστών της τραγωδίας των Τεμπών, είναι η ελπίδα και η ευχή για δικαίωση.

- Advertisement -

Πέντε σχεδόν μήνες μετά, η δικαιοσύνη δείχνει να κάνει τη δουλειά της, όπως οφείλει να την κάνει σε κάθε υπόνοια αδικίας στο συνάνθρωπο. Η κύρια ποινική έρευνα, που εκκίνησε αμέσως μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, με εντολή του τέως Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισιδώρου Ντογιάκου, αφορά σε αυτή καθευατή την τραγωδία.

Γιατί ο, όπως δείχνουν τα έως τώρα στοιχεία, τελείως ακατάλληλος σταθμάρχης έβαλε το Intercity 62 στη λάθος γραμμή; Ποιοί του επέτρεψαν να εργάζεται σε αυτό το πόστο, χωρίς την απαιτούμενη γνώση και εμπειρία; Ποιοί τον τοποθέτησαν σχεδόν μόνο του, σε ένα τόσο νευραλγικό σταθμό, όπως είναι αυτός της Λάρισας, αν και φέρεται να γνώριζαν την ανεπάρκεια του και πολλά ακόμη….

Η δεύτερη εισαγγελική έρευνα που «τρέχει» παράλληλα αφορά στην πολύπαθη σύμβαση 717/ 2014, εκσυγχρονισμού και ψηφιοποίησης των συστημάτων σηματοδότησης και φωτοσήμανσης, που θα επέτρεπαν την τηλεδιοίκηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Ένα έργο που υπεγράφη το 2014, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Έρευνα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία από τα τέλη 2022

Η αμαρτωλή σύμβαση 717, αλλά και προγενέστερες συμβάσεις σιδηροδρομικού έργου, ήδη από το 2007, μπήκαν στο «μικροσκόπιο» της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στα τέλη του 2022 και συγκεκριμένα τον περασμένο Νοέμβριο. Στόχος, η διερεύνηση του ενδεχόμενου να έχει ζημιωθεί ο προϋπολογισμός της ΕΕ, από κοινοτικά κονδύλια για έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που δεν έγιναν πράξη.

Η σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014, από την τότε κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν φαινόμενα κλοπών και βανδαλισμών του δικτύου, που είχαν κάνει αδύνατη την εγκατάσταση του συστήματος ETCS. Η σύμβαση αφορούσε στην «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ και την Alshtom.

Οι μελέτες της σύμβασης παρουσίαζαν ελλείψεις, με αποτελέσματα να μείνει στο «συρτάρι» και το 2016, αποφασίστηκε η υπογραφή συμπληρωματικών συμβάσεων. Και αυτές είχαν θέματα νομιμότητας και «κόπηκαν» από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η συμπληρωματική σύμβαση τελικώς εγκρίθηκε από το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο το 2018, αλλά υπεγράφη πολύ αργότερα, το 2021.

Μετά από 9μηνη έρευνα, το ελληνικό γραφείο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας καλεί σε ανωμοτί εξηγήσεις τουλάχιστον 25 άτομα, αυτών των κοινοπραξιών, πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τα μέλη της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου Μεταφορών. Το ερευνώμενο αδίκημα είναι αυτό της απάτης σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τα εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν από κοινοτικούς πόρους και δε μετουσιώθηκαν σε τηλεδιοίκηση σιδηροδρομικού δικτύου. Τα ερευνώμενα πρόσωπα το επόμενο διάστημα, αναμένεται να καταθέσουν υπομνήματα με τους ισχυρισμούς τους και εν συνεχεία η Εισαγγελία θα κρίνει αν θα τους ασκήσει δίωξη και για ποια αδικήματα.

Στο αρχείο η έρευνα της Οικονομικής Εισαγγελίας

Αντίστοιχη έρευνα για τη νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης της σύμβασης 717/ 2014 είχε ξεκινήσει από την Οικονομική Εισαγγελία το 2018. Αυτή ωστόσο, μετά από περίπου 3,5 χρόνια αρχειοθετήθηκε, καθώς δεν ανευρέθησαν ισχυρές ενδείξεις τέλεσης αξιόποινων πράξεων από πλευράς των εμπλεκομένων στην υλοποίηση της σύμβασης 717.

Εννέα κατηγορούμενοι για το φρικτό δυστύχημα

Από το Μάρτιο έως σήμερα, 9 πρόσωπα έχουν περάσει την πόρτα του ειδικού εφέτη ανακριτή για να απολογηθούν για την τραγωδία των Τεμπών. Επτά έχουν ήδη απολογηθεί, εκ των οποίων οι 2 έχουν προφυλακιστεί.

Πρόκειται για τον 59χρονο μοιραίο σταθμάρχη που έβαλε το επιβατικό τρένο στην ίδια γραμμή με το εμπορικό και τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, που τοποθέτησε στη βάρδια ενός τόσο απαιτητικού πόστου, έναν άνθρωπο καταφανώς ανίκανο να ανταπεξέλθει σε τέτοια πίεση και ευθύνη.

Οι δύο σταθμάρχες που μοιράστηκαν μέρος της βάρδιας μαζί με τον 59χρονο, μετά την απολογία τους, αφέθηκαν ελεύθεροι.

Ακόμη 5 νυν και πρώην διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ κατηγορούνται για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, με αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων, δια παραλείψεως. Οι τρεις από τους πέντε, έχουν λάβει προθεσμία για να απολογηθούν το επόμενο διάστημα.

dikaiologitika.gr

Array

 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ