14.4 C
Trikala
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Κοιτώντας κατάματα την… παιδεία (άρθρο)

Ένα δημοτικό σχολείο* του σήμερα έχει πολλαπλούς ρόλους. Η μάθηση, η εκπαίδευση, η πολιτειότητα, η αποδοχή, η ενσυναίσθηση, η ενεργή συμμετοχή αποτελούν μερικούς μόνο από τους στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης. Με μια λέξη: «Παιδεία». Περί παιδείας, λοιπόν ο λόγος και σίγουρα η διεύθυνση και το εκπαιδευτικό δυναμικό του  Δημοτικού Σχολείου Γόμφων γνωρίζει καλά να θέτει στόχους υλοποιήσιμους, παραγωγικούς και προσανατολισμένους προς αυτήν την κατεύθυνση δημιουργώντας τις βάσεις για τον πολίτη του αύριο, σήμερα.

- Advertisement -

Καταρχάς, αποπειράται να επιτύχει τον στόχο του προωθώντας την ιδέα της δια βίου μάθησης. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έχουν αφιερώσει αρκετές ώρες εκτός σχολικού ωραρίου σε μια προσπάθεια επιμόρφωσης που προωθεί τη μεταλαμπάδευση γνώσεων εντός του σχολικού πλαισίου. Έτσι, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δύο ενδοσχολικές επιμορφώσεις με την πρώτη να αφορά τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τη δεύτερη τη χρήση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας e-me. Σε συνέχεια της δεύτερης, ενημερώθηκαν για τη χρήση της και οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας. Με αυτή μας την κίνηση δεν είχαμε ως στόχο μόνο προσωπική μας εξέλιξη και πληροφόρηση, αλλά και την προαγωγή ενός προτύπου αγάπης της μάθησης εμμέσως πλην σαφώς στα παιδιά του σχολείου. Ευχόμαστε και ελπίζουμε οι επόμενες ενδοσχολικές επιμορφώσεις που «κυοφορούνται», να προκαλέσουν τη μίμηση της επιθυμητής συμπεριφοράς.

Σε επόμενο στάδιο, χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αλλά και την γενική προτροπή συνεργασίας με φορείς από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, οργανώσαμε διαδραστικές, διαδικτυακές ή και διά ζώσης συζητήσεις με ειδήμονες, οι οποίες ενημέρωσαν, διασαφήνισαν, επεξήγησαν και διασκέδασαν τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας. Αρχικά, με χαρά υποδεχθήκαμε στο σχολείο μας την κ. Φωτάκη Ευθυμία, Γεωπόνο του Δήμου Πύλης, η οποία μας ενημέρωσε σχετικά με την ανάπτυξη των φυτών και τη σημασία της χλωρίδας στη διατροφή μας και στη ζωή μας γενικότερα. Τα παιδιά του σχολείου μας ενδιαφέρθηκαν ιδιαιτέρως και οι απορίες τους απαντήθηκαν ολοκληρωμένα. Πάνω απ’ όλα, όμως, τα παιδιά χάρηκαν και συμμετείχαν ενεργά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.

Εν συνεχεία, σκεφτήκαμε πως θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παρακάτω τη διαδικασία και αφού είχαμε ήδη οργανώσει μία ακόμη παρουσίαση, γιατί να μη γίνει και διασχολική. Βρήκαμε πρόθυμους συναδέλφους, και εν προκειμένω δασκάλες, οι οποίες δέχθηκαν να συμμετέχουν τα σχολεία τους στην προσπάθειά μας. Το Δημοτικό Σχολείο Αχιλλείου Μαγνησίας (κ. Πλεξίδα Κυριακούλα) και το Δημοτικό Σχολείο Επισκοπής Γωνίας Θήρας (κ. Ανέστη Παναγούλα) «συναντήθηκε» με το δικό μας διαδικτυακά για να υποδεχθούμε την κ. Βασιλική Καλτσούνη από το Εθνικό Πάρκο Τζουμέρκων. Η κ. Καλτσούνη, μας ενημέρωσε για την οριοθέτηση του Πάρκου (τις περιοχές ευθύνης του) και μας μίλησε για τη χλωρίδα και την πανίδα του. Οι εικόνες ήταν εντυπωσιακές, οι ερωτήσεις καταιγιστικές και η χαρά μας που ταξιδέψαμε, έστω και με αυτόν τον τρόπο, σε διάφορα πανέμορφα μέρη της Ελλάδας, μεγάλη.

Επιπλέον, προωθώντας τη βιωματική μάθηση και την αγάπη για το περιβάλλον, βρισκόμαστε στη διαδικασία φύτευσης στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας τόσο μικρών όσο και, αργότερα, μεγαλύτερων φυτών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για αντιπλημμυρική προστασία αλλά και για τη διαμόρφωση καλαίσθητων χώρων φυσικής ομορφιάς. Σε αυτό το επίπεδο, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας θα κατασκευάσουν ένα έργο αντιπλημμυρικής προστασίας μικρής κλίμακας στον αύλειο χώρο του σχολείου μας προκειμένου να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προστασίας μας από αυτό το φαινόμενο. Οι διαδικασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και το μαθητικό δυναμικό φαίνεται πως αρχίζει να ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για την εξέλιξή τους.

Τέλος, αναγνωρίζοντας τη σημασία του θεάτρου και της μουσικής στην υγιή πνευματική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών και προωθώντας τη διδακτική της διάπλασης μέσω της μίμησης ορθών συμπεριφορών, οργανώσαμε την εξ αποστάσεως παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης και ενός μουσικού «ταξιδιού». Επ’ ευκαιρίας της επετείου του Όχι, παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση ‘Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου’ της Άλκης Ζέη σε ζωντανή μετάδοση από το θέατρο Βασιλάκου (Αθήνα). Φυσικά, δε σταματήσαμε εκεί. Παρακολουθήσαμε, επίσης ζωντανά, και το μουσικό αφιέρωμα στα έργα του Νίκου Σκαλκώτα και του Γιώργου Κωνσταντινίδη από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Ένα ορχηστρικό ταξίδι σε πολλές πανέμορφες περιοχές της χώρας μας, ειδικά διαμορφωμένη για ανήλικο κοινό και αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την ελληνική Επανάσταση. Το αποτέλεσμα ήταν να ξεκινήσουν υπέροχες συζητήσεις, τοποθετήσεις και ένα πλαίσιο ερωταπαντήσεων που μας έδειξε πως τα παιδιά όχι μόνο ενδιαφέρονται αλλά «διψούν» για τέτοιες δράσεις. Η γνωριμία με σπουδαίους λογοτέχνες και μουσικούς, πανελλήνιας αλλά σε πολλές περιπτώσεις και παγκόσμιας απήχησης, ήταν ένα ακόμη θετικό στοιχείο που ελπίζουμε να μείνει ανεξίτηλο στις μνήμες των μικρών μας εκκολαπτόμενων πολιτών.

Εν κατακλείδι, φαίνεται πως φέτος στο σχολείο μας πνέει ένας άνεμος δημοκρατίας, δημιουργίας, πολιτισμού και ανανέωσης που διαπνέει τόσο τη διεύθυνση της σχολικής μας μονάδας όσο και το σύνολο του εκπαιδευτικού μας δυναμικού. Τα αποτελέσματα είμαστε σίγουροι πως θα φανούν τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και στην τοπική κοινωνία, η οποία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οποιαδήποτε προσπάθειάς μας. “Παιδεία τοῖς μέν νέοις σωφροσύνητοῖς δέ πένησι πλοῦτοςτοῖς δέ πλουσίοις κόσμος” φέρεται να αναφέρει ο Διογένης. Εμείς φέτος ελπίζουμε στη σωφροσύνη, ευελπιστούμε στον πλούτο γνώσεων και αξιών και επιθυμούμε να «διανθίσουμε» τη νέα γενιά με όνειρα, αξίες και όλα τα εφόδια για τη δημιουργία μιας νέας κοινωνίας όπου η ενεργή πολιτειότητα δε θα αναγράφεται απλά στα σχέδια μαθημάτων των εκπαιδευτικών αλλά θα είναι ορατή στην καθημερινότητά μας. Η νέα γενιά μπορεί. Εμείς, κατά πόσο είμαστε έτοιμοι να την ακολουθήσουμε;

 

Γκρίμπας Βασίλειος,

Εκπαιδευτικός ΠΕ 70 (Δασκάλων)

 

Υπό τη διεύθυνση:

Κ. Όλγας Καραμάνου

 

*Κατά τη διάρκεια των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Δ.Σ. Γόμφων ακολουθήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας και οι οδηγίες, εγκύκλιοι κ.λπ. για την αποτροπή μετάδοσης του κορωνοϊού SARS-Cov-2 (COVID-19).

Array

 

Δείτε όλα τα βίντεο στο WEBTV του trikalaola.grClick στην TV
Συγκεντρωμένα όλα ΕΔΩ